Procedure kandidaatstelling Eerste Kamer 2019

Op woensdag 20 maart 2019 vinden de verkiezingen plaats voor de Provinciale Staten. De leden van de Provinciale Staten kiezen op hun beurt, op 27 mei 2019, de nieuwe leden van de Eerste Kamer. Heeft u belangstelling voor het lidmaatschap van de Eerste Kamer? U kunt zich kandidaat stellen!

Kandidaten voor het lidmaatschap van de Eerste Kamer

Kandidaten dienen lid te zijn van de Partij van de Arbeid. Het partijbestuur roept geïnteresseerde partijleden op om zich kandidaat te stellen voor de Eerste Kamerverkiezingen. Zij kunnen zich aanmelden bij de kandidaatstellingscommissie tot 8 oktober (10.00 uur). Zij doen dat door hun sollicitatie en cv te mailen naar bestuurssecretariaat@pvda.nlLet op: bijlagen groter dan 5 mb kunnen niet worden ontvangen per e-mail. U ontvangt na uw kandidaatstelling een ontvangstbevestiging. Mocht u geen ontvangstbevestiging hebben gehad, is uw mail niet ontvangen.

Het Congres heeft ingestemd met het voorstel van het partijbestuur om het verzamelen van 100 unieke handtekeningen van leden per kandidaat in te stellen bij de kandidaatstelling voor de Eerste Kamer. Deze eis geldt zowel voor kandidaten voor het lijsttrekkerschap, als voor kandidaten voor de andere plekken op de lijst. Gebruik onderstaand formulier voor het verzamelen van de handtekeningen.

Na de sluiting van de kandidaatstellingstermijn zal de adviescommissie kandidaatstelling direct een eerste selectie maken. De adviescommissie kandidaatstelling (en het partijbestuur) kunnen besluiten een kandidaat (inclusief kandidaat lijsttrekker) niet verder in de procedure te betrekken, indien een kandidaat duidelijk niet past in het gestelde profiel. Sollicitatiegesprekken vinden plaats vanaf 15 oktober. De kandidaatstellingscommissie zal de gesprekken met de kandidaten voeren in de periode tot en met 19 november. Daarna zal ze een voordracht aan het partijbestuur doen. Het partijbestuur zal de kandidatenlijst (behoudens de nummer 1) vaststellen in november 2018. Het congres spreekt zich in januari 2019 uit over de definitieve lijstvolgorde.

***

De commissie staat onder leiding van Han Noten. De andere commissieleden zijn Fouad Sidali, Ehssane Gounou, Angela de Jong en Mark Lauriks.

***

Kandidaten voor het lijsttrekkerschap

Kandidaten voor het lijsttrekkerschap kunnen zich vanaf heden tot 8 oktober (10.00 uur) melden. Zij doen dat bij het partijbestuur. De lijsttrekker dient over enkele aanvullende competenties te beschikken zoals beschreven in de profielschets. Daarnaast dienen ook lijsttrekkerskandidaten hun kandidatuur vergezeld te doen gaan van getekende ondersteuningsverklaringen van ten minste 100 partijleden (ondersteuningsverklaringen via e-mail worden niet geaccepteerd).

Indien er zich twee of meer geschikte kandidaten hebben gemeld voor het lijsttrekkerschap vindt er een ledenraadpleging plaats. Vanaf 16 oktober zullen er in dat geval diverse debatbijeenkomsten worden georganiseerd om kennis te maken met de kandidaat-lijstrekkers. De ledenraadpleging vindt plaats van maandag 5 november t/m woensdag 14 november. Een sollicitatie voor het lijsttrekkerschap moet gestuurd worden naar bestuurssecretariaat@pvda.nl.

Meer informatie

Voor vragen kunt u contact opnemen met Bianca Cuquerella (secretaris kandidaatstellingscommissie Eerste Kamer) via 020-5512108 of bestuurssecretariaat@pvda.nl.

Datumschema

Maandag 8 oktober 10.00 uur 2018
Sluiting kandidaatstellingstermijn lijsttrekker en kandidaten Eerste Kamer PvdA

Dinsdag 16 oktober 2018