Anne Vermeer (101) overleden

Na een vol leven van meer dan 100 jaar is afgelopen donderdag Anne Vermeer overleden in zijn woonplaats Arnhem. Anne was de laatste voorzitter van de SDAP in Arnhem en richtte na de Tweede Wereldoorlog als eerste voorzitter de Arnhemse PvdA-afdeling op.

Hij was eerst leraar in onze stad. Daarna begon een indrukwekkende loopbaan voor de publieke zaak en de Partij van de Arbeid. Anne was zeven jaar (1956 tot 1963) lid van de Tweede Kamer en bijna 21 jaar lid van de Eerste Kamer: van 20 september 1966 tot 23 juni 1987. In de Eerste Kamer was hij van 1975 tot 1987 fractievoorzitter voor de PvdA. Hij was ook lid van de Gelderse Provinciale Staten van 1954 tot 1976 en van 1962 tot 1976 lid van de Gedeputeerde Staten van Gelderland. Van 1 januari 1976 tot 1 januari 1982 was Anne Vermeer burgemeester van Amersfoort.

Foto: Harry Gerritsen

Op zijn oude dag noemde Anne Vermeer zichzelf “[niet meer] een heel gedreven lid. Wel trouw.” In 2016 woonde hij nog de Arnhemse 1 mei-viering bij in Theater Het Hof, waar hij gehuldigd werd omdat hij 70 jaar lid was van de PvdA. Daar trakteerde hij de aanwezigen op levendige anekdotes over zijn leven en zijn werk voor de PvdA, in het bijzonder over de oprichting van de PvdA-afdeling in Arnhem direct na de Oorlog. Daarover zei hij: “We deden dat, want we moesten door: ons weer verenigen in een sociaaldemocratische partij, omdat we vrede wilden, nooit meer oorlog.”

Geschreven door Mark Lauriks, voorzitter afdeling Arnhem