Logo Mijn PvdA

Beste ,

In deze Nieuwsbrief aandacht voor een aantal heel belangrijke zaken.

• De aankondiging van onze ledenvergadering in december
  • Kandidaatstellingscommissie en het verkiezingsprogramma
  • Betrokken leden
  • Toelichting op het vergaderschema van de fractie.
  • Een uitgebreid verslag van Fiona van de begrotingsbehandeling in de raad

Graag dus aandachtig lezen en bij vragen.
Opmerkingen en/of onduidelijkheden altijd Arnold Hilhorst meteen mailen of bellen.                                         0651055768     afahilhorst@gmail.com

Aankondiging Ledenvergadering op maandag 13 december

De ledenvergadering die we in december houden staat met name in het kader van de a.s. gemeenteraadsverkiezingen. In die vergadering stellen we de kieslijst vast en het verkiezingsprogramma. Ontzettend belangrijk dat zoveel mogelijk leden komen. Vooralsnog staat de vergadering gepland op maandagavond 13 december.

Aanvang om half 8. De locatie waar de vergadering gaat plaatsvinden horen jullie nog op het moment dat het duidelijk wordt wat er na 3 december met de coronamaatregelen gaat gebeuren. Mochten de huidige maatregelen (met name de sluiting van de horeca om 20 uur) dan nog blijven dan willen we uitwijken naar zaterdag 18 december, waarschijnlijk ’s morgens.

De definitieve uitnodiging inclusief de bijbehorende documenten zullen dus zo snel mogelijk na sinterklaas naar jullie worden verstuurd.

Kandidaatstellingscommissie

De kandidaatstellingscommissie heeft gesprekken gevoerd met de kandidaten (10 in totaal). Binnen één week zal iedereen een terugkoppeling krijgen door de voorzitter van de commissie.

Fiona Bijl is druk bezig met het schrijven van de aanzet voor het verkiezingsprogramma. Deze aanzet zal vervolgens door een aantal leden worden gelezen en van kanttekeningen worden voorzien. Mochten jullie daar aan mee willen doen, laat het dan weten.

Betrokken leden

Betrokkenheid van alle leden bij het werk van de fractie is erg belangrijk. Je kunt zeggen  een absolute voorwaarde om een actieve afdeling te hebben, geworteld in de gemeenschap, een afdeling ook die een plek is waar politiek talent en betrokkenheid zich kan ontplooien.

Als bijlage bij de mail is een schema toegevoegd van alle vergaderingen, bijeenkomsten, werkdagen, etc etc van de gemeenteraad met daarbij aangegeven de planning van de fractievergaderingen.

Iedereen is welkom bij de fractievergaderingen, het zijn open toegankelijke vergaderingen voor alle leden. De voorbereiding van de raads- en commissievergaderingen staat natuurlijk voorop. In het schema staan ook de links aangegeven waarmee iedereen de betreffende documenten kan vinden om zodoende enigszins voorbereid aan de vergadering mee te kunnen doen. Zonder natuurlijk de verplichting om alles getailleerd te lezen.

Het kan ook zijn dat bepaalde onderwerpen met name de interesse hebben. De vergaderdata die in het schema staan zijn altijd voorlopige data. Onverwachte wendingen in de agenda van de gemeente kunnen aanpassingen noodzakelijk maken. We gaan een manier bedenken om die eventuele wijzigingen dan tijdig aan jullie door te geven. Ook om frequent onderling contact van de grond te krijgen. Daar komen we tijden de ledenvergadering op terug.
Voorlopig kunnen jullie met vragen hierover terecht bij Arnold Hilhorst. Bel of mail gerust.

Met strijdbare groeten, mede namens het bestuur van  de afdeling PvdA De Kempen

Arnold Hilhorst

afahilhorst@gmail.com

Een uitgebreid verslag van Fiona van de begrotingsbehandeling in de raad

Dinsdag 9 november werd de begroting in de gemeenteraad besproken. Het voelde als een marathon… de vergadering eindigde namelijk pas kort na middernacht! Maar het was wél een succesvolle marathon voor de PvdA. Los van de vele complimenten over de constructieve inbreng zijn er vooral ook inhoudelijke resultaten geboekt. Zo zijn drie van de vier wijzigingsvoorstellen (amendementen) aangenomen. En ook vier van de vijf moties (dringende verzoeken aan het college) gaan uitgewerkt worden. We hebben hier en daar wat kleine aanpassingen aan onze voorstellen moeten doen om steeds een meerderheid te krijgen. Maar dat was het zonder meer waard!

Wat hebben we concreet bereikt?

1. Er komen gerichte plannen en acties om de communicatie met inwoners te verbeteren. Denk aan een betere vindbaarheid van informatie op de website. Maar ook richtlijnen (en bewaking hiervan!) hoe snel gereageerd moet worden op mails/brieven/telefoontjes van inwoners. Verder zal de informatiebehoefte in kaart worden gebracht. Als je weet wat inwoners verwachten, dan kun je er ook op inspelen… We verwachten dat veel frustratie over contact met de gemeente hiermee opgelost kan worden.
  2. Eindelijk wordt concreet werk gemaakt van veilige schoolzones bij basisscholen. Dat gaat om de inrichting van de directe omgeving van de school met oog op het waarschuwen van het verkeer voor onverwachte situatie met (spelende) kinderen. De omgeving van De Torelaar staat al in de planning voor dit jaar. Maar de rest wordt nu ook versneld aangepakt. De Leilinde in Reusel krijgt hierbij voorrang i.v.m. de aanstaande tijdelijke afsluiting van de Marialaan en Wilhelminalaan i.v.m. herinrichting van die wegen. Bij de Clemensschool in Hulsel komt het ontwerp van de schoolzone (uiteraard) pas aan bod zodra de plannen inzake de renovatie danwel nieuwbouw van deze school vastgesteld zijn.
  3. Er komt een concreet actieplan om de ambities op het gebied van volkshuisvesting concreet te maken. Er moet een plan komen waarmee duidelijk wordt hoeveel van welke type woningen, in welke prijsklassen, voor welke doelgroepen, nodig zijn. En dat gekoppeld aan jaartallen. Vanuit deze ambitie kunnen concrete bouwinitiatieven voorbereid worden. Eindelijk! Al jaren roepen we om meer en concretere acties om de woningnood de baas te kunnen. En nu gaat het dan toch gebeuren!
  4. Op veel locaties is sprake van bedrijfsactiviteiten waar dat niet is toegestaan. Dat leidt regelmatig tot overlast in de omgeving. Soms zelfs al vele jaren waardoor handhaving gevoelsmatig soms lastig is. M.i.v. 2022 worden nieuw gevestigde ondernemers én ondernemers met gewijzigde bedrijfsactiviteiten (dat is te achterhalen via de Kamer van Koophandel) gewezen op rechten en plichten. Ook wordt een inventarisatie gemaakt van bedrijvigheid in de gemeente op locaties waar dit niet (op die manier) is toegestaan. Na deze inventarisatie volgt een plan van aanpak waar de gemeenteraad zich over zal gaan buigen.
  5. Alle plannen waarbij de openbare ruimte wordt aangepast worden voortaan VOORAF getoetst op impact voor kwetsbare burgers. De aandacht voor fysieke toegankelijkheid staat met brede steun hoog op de agenda!
  6. Ons voorstel om het deur-tot-deur vervoersconcept ANWB Automaatje in te voeren bleek op veel steun te rekenen. Echter, ze bleek al opgepakt door de wethouder. Het besluit was al genomen en geld was gevonden. Dat gaat begin 2022 van start! We hebben wel gevraagd of de wethouder zou vriendelijk wil zijn de KBO hierover te informeren. Zij waren immers degene die dit bij herhaling onder de aandacht heeft gebracht. En dan is het wel zo netjes ze ook te laten weten dat het gaat komen…
  7. Er bestaan lantaarnpalen met geïntegreerde oplaadvoorzieningen voor elektrische auto’s. Ons verzoek om dit uit te zoeken en te bekijken waar dit de komende jaren kan worden geplaatst kon ook op unanieme steun rekenen. Zeker bij vervanging van lantaarnpalen en aanleg van nieuwe pleinen en wegen of bedrijventerrein is dit verstandig om te doen. Er zullen immers steeds meer elektrische auto’s gaan komen.
  8. Twee van onze voorstellen haalden het helaas niet. Wij wilden inzet van handhaving bij inwoners van het buitengebied die 30 jaar geleden op het drukriool zijn aangesloten maar weigeren hun hemelwater op eigen terrein op te vangen. Er is op veel plekken geïnventariseerd waar dit gebeurt n.a.v. problemen met de riolering. Veel inwoners werken vrijwillig mee. Een deel echter niet; terwijl men dit wel verplicht is. Helaas wilde de rest van de raad geen dwang. Vreemd… Het andere voorstel is compensatie voor de hoge gasprijzen bij mensen met een laag inkomen in een slecht geïsoleerde huurwoning. Iedereen deelde de zorgen voor deze groep inwoners. Maar de wethouder wilde er niet in mee omdat dit veel te complex in de uitvoering zou zijn. Wonderlijk! Wij gaan bij PvdA-wethouders en fracties elders in het land hoe ze het daar voor elkaar hebben gekregen. En komen dan met een concreet uitvoerbaar plan op terug.
  9. Verder is er steun uitgesproken voor ons ultrasimpele (!) idee om voortaan VOORAF te communiceren op welke wijze inwoners en dorpsraden betrokken worden bij plannen. Klaarblijkelijk neemt het college daar altijd een besluit over maar laat ze na dit te communiceren…. Ook heeft de wethouder aangegeven ons advies te volgen om bij publicaties in d’n Uitkijk te zorgen dat die voortan goed leesbaar zijn. Niet alleen voor jou en mij, maar ook voor screenreaders; dat is software waarmee teksten op het computerscherm worden voorgelezen voor blinden/slechtzienden.
  10. Omgekeerd geldt dat ook andere fracties ideeën hebben ingebracht waarvoor wij steun hebben uitgesproken. De VVD kwam met het idee om verenigingen (sport, cultuur) extra te steunen. De manier waarop zij dat wilde zagen we niet zitten; maar aangezien ons voorstel om het budget voor aanjaagsubsidie op te hogen door de wethouder werd gesteund, komt er toch wat iedereen wil. We steunden verder het voorstel van Samenwerking en VVD om een digitaliseringsvisie op te stellen, én een plan van Samenwerking om de mogelijkheid van verlenging van het rolstoelpad richting de Achterste Heikant en De Wielen. Verder werden er geen voorstellen ingediend.

Kortom, een succesvolle begrotingsavond die weliswaar heel lang duurde, maar ook veel resultaat heeft opgeleverd. Fiona Bijl.

Eventuele bijlagen bij de e-mail worden in de online weergave niet getoond