Logo Mijn PvdA

Beste ,

Graag houden we u op de hoogte van de PvdA activiteiten en ontwikkelingen in de Kempen. Om duidelijk te maken dat deze PvdA nieuwsbrief speciaal voor de PvdA leden uit de Kempen is hebben we het logo aangepast. Vandaag extra in het nieuws de voorbereidingen op onze PvdA campagne met een verzoek van Tim Sonnenberg uit Bergeijk. Graag brengen we u ook op de hoogte over de inhoud van de bestuursvergadering. Bij deze vergadering was ook aangeschoven: Raf Daenen als lid van het bestuur van PvdA Brabant. We sluiten deze nieuwsbrief dan ook af met een persoonlijk woordje van Raf.  Mocht je willen reageren op deze nieuwsbrief of andere zaken binnen PvdA De Kempen dan zien we je reactie graag tegemoet. Dit kan via de secretaris benfamiliemaas@gmail.com

Van onze Voorzitter

Stoere politiek.

De kranten stonden er de afgelopen weken vol van: de zogenoemde kindertoeslagenaffaire. Tijdens de  verhoren op TV was duidelijk te zien dat iedereen naar iedereen aan het wijzen was om toch vooral niet de verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Ook de bewindspersonen van de PvdA….

(Wellicht te) kort samengevat: er is fraude gepleegd. De politiek neemt stoere beslissingen. De belastingdienst moet die beslissingen in de praktijk uitvoeren. Soms durft iemand tegen de baas te zeggen dat dit leidt tot schandalige vorderingen die mensen in diepe ellende storten. De baas verwijst naar de politiek: die heeft de beslissing genomen, wij voeren de wet uit. Soms durft de baas tegen zijn politieke baas te zeggen dat dit leidt tot….

Enzovoort… tot er een parlementaire ondervraging op TV komt waar iedereen naar iedereen wijst en de mensen die het betreft nog steeds in diepe ellende zitten.

De moraal van het verhaal: zadel uitvoeringsorganisaties niet op met onmogelijke opdrachten. Zorg als Kempengemeenten dat Kempenplus, de GGD, Lunet, Zuidzorg en al die andere organisaties die ons beleid uitvoeren! dat ook feitelijk kunnen doen. Dus geen verschillen in het beleid en in de uitvoeringsregels en voldoende budget. En constante aandacht voor geluiden van mensen met problemen.

Zoals dat hoort, zeker voor de PvdA.    Alle goeds voor een mooi 2021!

Namens het bestuur,   Anja Tils.

Punten die aan de orde zijn gekomen tijdens de bestuursvergadering:

Raf Daenen (Bestuurslid PvdA Brabant)  heeft gesproken over

• Progressieve samenwerking bij de gemeenteraadsverkiezingen
    Bestuur organiseert een thema avond vanuit Kempen Bijeen
    stimuleert samenwerking progressieve partijen in de Kempen
  • Inzet van de verkiezingen en de campagne in de Kempen:
    Bestuur wil dag organiseren waarin de PvdA zichtbaar is. Bestuur vraag aan PvdA Brabant naar de (on) mogelijkheden ivm Covid 19
  • Manifest PvdA – Groen links : progressieve samenwerking

Belangrijke data verkiezingen gemeenteraad

• Op 16 december 2020 (uiterlijk) dient de afdelingsvergadering (ALV) te besluiten of er wordt deelgenomen aan de gemeenteraadsverkiezingen en op welke wijze. Dat betekent dus ook dat er uiterlijk dan moet worden gecommuniceerd (in de gemeentes waar aan de orde) of er meegedaan wordt in een politieke samenwerking of niet. Vooralsnog gaat het bestuur uit van:
  • PvdA Reusel – De Mierden zal met dezelfde  naam de verkiezingen ingaan.
  • GroenLinks – PvdA Bergeijk gaat met 1 naam de verkiezingen in
  • Onderafdeling PvdA Bladel zal haar steun verbinden aan PRO5

Plan van aanpak – Procedure naar gemeenteraadsverkiezingen 2022

• Onderafdeling is verantwoordelijkheid voor administratie aanmelden verkiezingen 2022
    -Bergeijk geeft aan dat Chirstine van den Berghe deze formaliteiten gaat  organiseren
    -Reusel gaat iemand hiervoor zoeken  (is nog bezig met belronde)
    -Het Kempenbestuur is eindverantwoordelijk  (controleert het proces)
  •   Kandidaatstellingscommissie
    -De onderafdelingen organiseren dit zelf
    -De commissie bestaat uit personen die niet op de kandidatenlijst staan
    -Het advies van de commissie wordt voorgelegd aan de leden van de onderafdeling
    -Het Kempenbestuur is eindverantwoordelijk (controleert het proces)
    -Aan de onderafdelingen wordt gevraagd voor maart 2021 een plan van aanpak te maken voor de verkiezingen van 2022 (profielschets e.d.)  Het bestuur de Kempen komt dan graag op de koffie om het samen te bespreken – af te stemmen.

PvdA Reusel

• De fractievoorzitter heeft tijdelijk haar functie neergelegd . In de fractie wordt besproken wie welke taken gaat overnemen.
  • Het bestuur is betrokken en probeert daar te ondersteunen waar mogelijk. Leden worden ieder gebeld
  • PvdA leden van Reusel – De Mierden worden gebeld

Volgende Algemene Ledenvergadering

• De ALV van  dinsdag 20 oktober 2020 is vervallen en wordt – als de omstandigheden het toelaten- georganiseerd in februari 2021
  • Het Financieel verslag, begroting en het jaarverslag zijn geformaliseerd en akkoord bevonden.
  • De agendapunten worden doorgeschoven naar volgende ALV

Doe je mee aan de campagne in Bergeijk voor de Tweede Kamerverkiezingen?

Het wordt deze keer een andere campagne dan we gewend zijn. Normaalgesproken gaan we tijdens huis-aan-huis acties in gesprek met mensen. Voorlopig gaat dat niet door in verband met corona. Om toch de inwoners van Bergeijk te bereiken is er een drukwerkcampagne; deze bezorgen we aan huis. Nu zijn er leden die bij ons bekend zijn en die we wekelijks zien. Het lijkt ons leuk om de leden die we minder spreken ook weer te zien tijdens deze campagne. Heb je zin en tijd om de komende maanden mee te helpen? Laat het weten aan timsonnenberg@icloud.com

Progressief samenwerken in De Kempen

Verschillende smaken, maar wel één doel

Als PvdA wil je het liefst onder eigen naam de verkiezingen ingaan. We weten echter ook dat het in gemeenten van zo’n  20.000 inwoners moeilijk is om een sterk sociaal duurzaam verhaal over het voetlicht te brengen. Met 1 of 2 zeteltjes PvdA, GroenLinks,  of SP ben je te versnipperd en heb je te weinig volume om in een lokale, christelijke, of liberale omgeving vaste voet aan de grond te krijgen. Ben Maas zei het in de PvdA de Kempen bestuursvergadering heel typerend: een PvdA’er is net wat socialer, een GroenLinkser net wat idealistischer  en een SP’er net wat kritischer, maar in de combinatie van deze 3 smaken ben je wel in staat om een compleet beeld neer te zetten van een gezonde samenleving.

In praktijk zijn er dan nog twee smaken met een combinatie GroenLinks/PvdA, want de landelijke SP geeft geen toestemming voor een lokale progressieve samenwerking met andere landelijke partijen. Het voordeel van samenwerking is dat je verbinding houdt met de landelijke identiteiten en dat het profiel vast blijft, nadeel is dat je ook meelift met de landelijke politieke koersen. Een alternatief is het vormen van een lokale progressieve combinatie. Hierdoor kun je waarschijnlijk lokaal een breder publiek aanspreken. Echter, op termijn dreigt het gevaar dat het profiel verwatert.

Voor nu is het in elk geval belangrijk dat er een sterk links, sociaal, duurzaam verhaal door De Kempen klinkt. Op sociaal gebied (jeugd, WMO, en participatiewet), voor het milieu (groeiende intensieve veehouderij, mestverwerking, duurzame energie, verdroging), en bij de sociale woningbouw is er nog een wereld te winnen in De Kempen. Daarvoor is een frisse sociale en duurzame politieke kartrekker nodig. Jongeren, maar ook wat oudere personen die met zorg en bevlogenheid staan voor een samenleving waar onze kinderen en kleinkinderen gezond kunnen opgroeien en samenleven.

Ik wens alle gemeenten maar in dit verband de Kempengemeenten een herkenbare progressieve samenwerking die waakt over onze toekomst.

Raf Daenen      Gewestelijk vertegenwoordiger PvdA Brabant

Eventuele bijlagen bij de e-mail worden in de online weergave niet getoond