Zeker van goede zorg thuis

We zijn ontzettend blij dat het gelukt is de bezuiniging op wijkverpleegkundigen tegen te houden. Maar het is niet het einde van onze strijd.

Zeker zijn van goede zorg, dicht in de buurt en ook thuis. En dus zeker zijn van goede wijkverpleging. Dat is wat de PvdA wil, voor iedereen. We zijn dan ook ontzettend blij dat het gelukt is de bezuiniging op wijkverpleegkundige tegen te houden.

Dat is een overwinning voor de ouderen, gehandicapten en chronisch zieken die van deze zorg afhankelijk zijn. Een overwinning voor al die wijkverpleegkundigen die dit belangrijke werk met hart en ziel doen. En het was niet mogelijk geweest zonder de steun van duizenden Nederlanders en van alle organisaties en alle politieke partijen die zich hier tegen hebben uitgesproken.

Wijkverpleegkundigen moeten zeker kunnen zijn dat zij de tijd en waardering krijgen die ze verdienen voor hun belangrijke werk.

In het Regeerakkoord van de nieuwe regering stond een bezuiniging van 100 miljoen. En dat vonden wij schandalig. Juist nu er weer geld is om te investeren is dit niet uit te leggen. Steeds meer mensen blijven tot op hoge leeftijd thuis wonen en hebben thuis verzorging nodig. Wijkverpleegkundigen hebben het nu al zo zwaar door gebrek aan tijd en te weinig collega’s. En dan te bedenken dat het nieuwe kabinet wel geld heeft om miljardencadeaus uit te delen aan multinationals en buitenlandse beleggers.

Maar donderdagavond gaf de nieuwe coalitie na veel duwen en trekken toe. De bezuiniging is geschrapt. Een belangrijke overwinning, maar niet het einde van onze strijd. Er is veel meer nodig om zeker te kunnen zijn van goede zorg aan huis voor iedereen. Samen met GroenLinks en SP hebben wij laten zien dat kan. Als je andere keuzes maakt. In onze gezamenlijke plan staat een extra investering van 300 miljoen in de wijkverpleging. En laten we zien dat het wel mogelijk is het eigen risico te schrappen. Want wij willen dat iedereen zeker kan zijn van goede zorg.

Een belangrijke overwinning, maar niet het einde van onze strijd. Ik hoop daarbij te kunnen rekenen op jouw steun.

Daar zetten we ons voor in. Ik hoop daarbij te kunnen rekenen op jouw steun. Want wijkverpleegkundigen moeten zeker kunnen zijn dat zij de tijd en waardering krijgen die ze verdienen voor hun belangrijke werk. En ouderen, zieken en gehandicapten moeten zeker kunnen zijn van goede zorg. Ook thuis.