Seksuele intimidatie tast je vrijheid aan

Vrijheid om onszelf te zijn is een groot goed en is het verdedigen waard. Daarom dien ik een initiatiefwet in die regelt dat seksuele intimidatie als overtreding wordt opgenomen in het wetboek van Strafrecht. Zo kan de politie daders echt aanpakken.

“Hoer”. “Sletje”. “Vieze Homo”. Sissen.  Seksuele gebaren of ongewenste seksuele voorstellen. Vrouwen en homo’s krijgen deze teksten vaak naar hun hoofd geslingerd. Ik stoor me daar mateloos aan.

Seksuele intimidatie gaat veel verder dan alleen grof taalgebruik. Vrouwen bekennen ’s avonds toch liever niet de straat op te gaan. Of bepaalde gebieden te mijden. Of zich anders te kleden. Ze worden aangetast in hun vrijheid.

Je behandelt elkaar niet als louter een lustobject.

Je wil er zeker van zijn dat je veilig en ongestoord over straat kan lopen. En je wil er zeker van zijn dat je vrij bent om je te kleden zoals je zelf wilt. Dat je op een warme dag ongestoord naar de supermarkt kan lopen. En dat is nu te vaak niet het geval. De #metoo beweging heeft weer laten zien dat seksuele intimidatie en aanranding structureel voorkomt in de samenleving. Meer dan de helft van alle vrouwen heeft te maken met seksuele intimidatie. Onder jonge vrouwen is dat zelfs twee op de drie.

Toch kan er te weinig worden gedaan tegen het gescheld, het nasissen of fysieke intimidatie. Je kan aangifte doen van belediging of de politie kan de daders aanspreken op hun ‘onsympathieke’ gedrag. Maar dat raakt allemaal niet de kern van het probleem. Het gaat er om dat je zonder angst over straat moet kunnen gaan. Het gaat er om dat de daders weten dat hun gedrag niet langer is toegestaan.  Daarom dien ik vandaag, samen met het CDA,  een initiatiefwet in. Die regelt dat seksuele intimidatie als overtreding wordt opgenomen in het wetboek van Strafrecht. De politie kan daders dan echt aanpakken.

Vrijheid om onszelf te zijn is een groot goed en is het verdedigen waard. Die vrijheid wordt aangetast door seksuele intimidatie en dat mogen we niet accepteren. En natuurlijk is er meer nodig. Ook door onderwijs en bewustwordingscampagnes moet duidelijk worden gemaakt dat het uitschelden van vrouwen op straat of het intimideren van homo’s niet normaal is. Maar een wet zet wel een norm: dit is niet normaal. Je behandelt elkaar niet als louter een lustobject. Je moet er zeker van zijn dat je frank en vrij over straat kan.

Lees hier de initiatiefwet (pdf) >