Schrap bezuiniging op arbeidsongeschikten

De coalitie wil 250 miljoen bezuinigen op mensen die in de toekomst arbeidsongeschikt worden. Ruim duizend mensen per jaar verliezen daardoor hun uitkering.

Mensen die nu nog gewoon aan het werk zijn, maar mogelijk getroffen kunnen worden door bijvoorbeeld een ernstige ziekte of een verkeersongeluk.En hoewel je er natuurlijk niet aan wil denken, kan ons dat allemaal overkomen. En dan kom je erachter dat het kabinet – als een dief in de nacht – het vangnet heeft doorgeknipt.

Dat kan niet. Zeker niet in een tijd waarin er wel geld is voor miljardencadeau ‘s voor buitenlandse aandeelhouders. Je wil zeker zijn dat er hulp is als het even tegenzit. Als je pech hebt. Dat je er dan niet alleen voor staat.

Je wil zeker zijn dat er hulp is als het even tegenzit.

Teken daarom nu onze petitie en roep de coalitie op deze maatregel in te trekken! [icon name=”arrow-down” class=”” unprefixed_class=””]

Concreet wil de coalitie meer mensen die ziek of arbeidsongeschikt zijn ‘arbeidsgeschikt’ verklaren door strenger te gaan keuren. Op papier is dat een wereld van verschil, maar aan je ziekte of hoe je je voelt verandert het natuurlijk niks.

Kan je een doos inpakken of op een fiets passen? Dan moet je ook aan het werk. Als er ergens ook maar één functie is, moet je die accepteren. En als dat toch niet gaat, rest slechts de bijstand of als je een werkende partner of een huis hebt, helemaal niets. Naar schatting verliezen ruim 1.000 mensen per jaar hun recht op een WIA-uitkering. En dat betekent dat je er honderden euro’s op achteruit gaat. Dat is hardvochtig en asociaal.

Een sociaal land duwt zieke mensen niet de arbeidsmarkt op. Een auto-ongeluk, bedrijfsongeval of een herseninfarct. Het kan iedereen overkomen. En het laatste wat je dan wilt, is ook nog zorgen te moeten maken over je inkomen, of je nog wel in je huis kunt blijven wonen en of je de energierekening nog wel kunt betalen.

Als je ziek wordt, wil je zeker zijn dat er hulp is. Wij kiezen voor een land waarin zieke mensen op een menswaardige manier worden behandeld.