Samen tegen kinderarbeid

Goed nieuws op de Internationale Dag Tegen Kinderarbeid.

Minister Kaag trekt de komende jaren 35 miljoen euro uit om kinderarbeid verder tegen te gaan. Hard nodig. Want nog altijd werken er wereldwijd 152 miljoen kinderen. Onder andere in gevaarlijke mijnen om de grondstoffen voor onze mobieltjes te winnen. In fabrieken om de knoopjes aan onze overhemden vast te zetten. En onder de brandende zon om de hazelnoten te plukken die wij terugvinden in onze chocopasta.

Dit laat de lelijkste kanten van globalisering zien.

Om hier een einde aan te maken, is mede op aandringen van mijn voorganger Roelof van Laar vorig jaar Fonds Bestrijding Kinderarbeid. Met het geld uit dit fonds kunnen maatschappelijke organisaties en bedrijven gezamenlijk oplossingen ontwikkelen om de kinderarbeid in internationale productieketens te stoppen. Niet door simpelweg de kinderen te ontslaan, maar bijvoorbeeld door zich in te zetten voor scholing en het in dienst nemen van de ouders van deze kinderen. We zijn ontzettend blij dat dit kabinet hier evengoed in gelooft, en er structureel geld voor uittrekt.

Mede op aandringen van mijn voorganger Roelof van Laar is vorig jaar het Fonds Bestrijding Kinderarbeid in het leven geroepen.

Maar er is meer nodig. Om kinderarbeid echt uit te bannen, zal iedereen zijn/haar ogen open moeten houden en verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat geldt voor lokale overheden die toe moeten zien op arbeidswetgeving, maar ook voor bedrijven die internationaal inkopen. Daarom kwamen wij vorig jaar met de Wet Zorgplicht Kinderarbeid, die nu voorligt in de Eerste Kamer. Deze wet vraagt – kort gezegd – aan bedrijven om binnen hun mogelijkheden er alles aan te doen kinderarbeid te voorkomen. Dat is gek genoeg nog altijd niet wettelijk geregeld. Als bedrijf mag je alles importeren, ongeacht door wie en onder welke omstandigheden het is geproduceerd. Dat is onacceptabel en laat de lelijkste kanten van globalisering zien. In deze open brief spraken eerder al meer dan 40 (internationale) bedrijven hun steun uit voor wetgeving. Want ook zij weten dat alleen als we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen, we kinderarbeid de wereld uit kunnen helpen. We hopen nog voor de zomer de wet door de Eerste Kamer heen te krijgen.