Zeker zijn van de beste docent voor de klas

Ik roep de regering nogmaals op om de salariskloof tussen docenten in primair en voortgezet onderwijs te dichten en bij de voorjaarsnota meer geld vrij te maken voor leraren.

Vandaag legden docenten weer in groten getale hun werk neer in Utrecht, Flevoland en Noord-Holland. Alleen al in Amsterdam waren ruim 15.000 docenten op de been. En terecht, want hun eisen staan nog steeds als een huis.

Want nog steeds verdienen docenten in het basisonderwijs een stuk minder dan hun collega’s in het voortgezet onderwijs, en zijn er geen stappen gezet om die kloof te verkleinen.

We lossen de problemen alleen op door met elkaar stappen te zetten om het vak van docent weer de waardering te geven die het verdient.

Steeds vaker spreek ik docenten in het basisonderwijs die mede daardoor de overstap naar het voortgezet onderwijs overwegen, waarmee het lerarentekort in het basisonderwijs alleen nog maar verder dreigt op de lopen. En neem het ze eens kwalijk, als je ziet hoe een combinatie van factoren, waaronder toenemende werkdruk, maar ook stijgende huizenprijzen, en dreigende bezuinigingen op onderwijsachterstandenbeleid, waarover we hier morgen spreken, steeds hogere drempels opwerpen voor docenten in het basisonderwijs. En dan heb ik nog niet eens over de groepsgrootte, in veel klassen zelfs meer dan 30 kinderen.

Bij de begroting vorig jaar riep ik de regering op om de salariskloof tussen basis- en voortgezet onderwijs op termijn te dichten. Dit voorstel werd destijds verworpen met de kleinst mogelijke meerderheid. Vandaag roep ik de regering nogmaals op om de salariskloof tussen docenten in primair en voortgezet onderwijs te dichten en bij de voorjaarsnota meer geld vrij te maken voor leraren.

Want we kunnen er hier in Den Haag lang en breed over praten, we kunnen wijzen naar het regeerakkoord of de CAO tafel, we kunnen elkaar de schuld geven, we kunnen jij-bakken tot we een ons wegen, maar daar lossen we de problemen van docenten, leerlingen en ouders in het basisonderwijs niet mee op. Die lossen we alleen op door met elkaar stappen te zetten om het vak van docent weer de waardering te geven die het verdient. Zodat elk kind zeker is van de beste docent voor de klas.