Richt noodfonds op voor betaalbare woningen

Het is woningnood. Er zijn nu al 300.000 woningen te weinig in Nederland.

Iedereen kent wel een dertiger die nog bij zijn of haar ouders op zolder woont. Of gescheiden ouders die gedwongen in hetzelfde huis blijven wonen. Leraren, verpleegkundigen en agenten kunnen geen plek meer vinden in de steden.
Ik maak me grote zorgen dat de bouw instort. Experts waarschuwen daar al voor. Dan veroorzaakt de coronacrisis een nieuwe crisis: een nóg verder toenemende woningnood. Nog meer daklozen. Nog meer mensen zonder thuis. En meer bouwvakkers zonder baan.
Daarom pleit ik samen met GroenLinks en SP voor een noodfonds van 4 miljard euro. Daarmee redden we banen in de bouw, en bouwen we meer betaalbare woningen.
Dat doen we door de Verhuurderheffing af te schaffen en een noodfonds op te richten voor betaalbare woningbouw.  Ook willen we mogelijk maken dat corporaties veel meer woningen gaan bouwen voor middeninkomens.
Wonen dreigt al langer onbetaalbaar te worden. Een kwart van de huurders houdt amper geld over voor de boodschappen. Dat was voor de crisis. Nu mensen hun baan en inkomen verliezen, moet het kabinet huurders extra beschermen. In een moreel appel kan je niet wonen. Het kabinet moet daarom de huren bevriezen. Voor alle huurders.
Het kabinet laat de volkshuisvesting verslonzen. Gisteren werd bekend dat de tijdelijke verlaging van de verhuurderheffing voor de komende 10 jaar al is overtekend en dat deze regeling wordt stopgezet. Dat is precies de omgekeerde weg!
De bouw dreigt stil te vallen. We moeten anticyclisch investeren en investeringen aanwakkeren in plaats van stopzetten. De Tweede Kamer moet minister Ollongren volgende week terugfluiten en afdwingen dat eindelijk wordt geïnvesteerd in betaalbare woningen.