Oud en nieuw: met of zonder vuurwerk?

Oud en nieuw moet een feest zijn. Met een oliebol en een glaasje champagne de buren geluk toewensen voor het nieuwe jaar. Maar met vuurwerk?

Dit feest wordt nu al jaren ontsierd door overlast, rotzooi en het ergste van alles: honderden slachtoffers van vuurwerk. Elk jaar weer. Bijna de helft daarvan zijn omstanders die zelf geen vuurwerk afstaken. Er zijn bedreigingen richting hulpverleners, voor wie dit de zwaarste avond van het jaar is.

Daar kwam dit jaar nog het onbeschrijfelijke drama met de flatbrand in Arnhem bovenop. Voor de betrokken gezinnen, families en vrienden is dit nu al een inktzwart jaar. Dit sterkt mij in de overtuiging dat er iets moet veranderen.

Geen knalvuurwerk en geen gevaarlijk siervuurwerk meer.

Ik wil daarom dat er stappen worden gezet om de verkoop en het gebruik van vuurwerk in te dammen. Dat betekent in ieder geval geen knalvuurwerk en geen gevaarlijk siervuurwerk meer, zoals verschillende burgemeesters en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid ook bepleiten.

Mocht dat onvoldoende zijn, dan sluiten we een totaalverbod op al het vuurwerk ook niet uit. Daar spreken we de komende tijd graag over door met politie, burgemeesters en andere experts. Zodat het volgende nieuwe jaar ons allemaal geluk brengt, in plaats van nieuwe drama’s die te voorkomen zijn.