Opgeven is geen optie

Het is nu vier weken na de rechtszaak en afgelopen maandag kwam de uitspraak: Sytze kreeg van de rechter te horen dat hij zijn oude dienstverband bij Deliveroo niet terugkrijgt.

Hij moet nu als schijnzelfstandige voor Deliveroo blijven werken, terwijl alles er op wijst dat hij geen zelfstandige is. Dat is enorm balen voor Sytze, want hij is geen zelfstandige en wil gewoon in loondienst zijn.

Onverwachts kreeg hij vorig jaar te horen dat hij door zijn werkgever Deliveroo verplicht werd om als zelfstandige aan de slag te gaan. Hij wilde dit niet, want hij wilde gewoon zeker zijn van een inkomen en bescherming als hij op de fiets zit. In plaats van dit zo maar te accepteren, was Sytze bereid om dit bij de rechter aan te vechten. Ik steunde hem hier volledig in en besloot een crowdfunding voor hem op te starten. Met steun van honderden donateurs haalden we meer dan 7.000 op.

Ik ga er in de Tweede Kamer voor zorgen dat de praktijken van Deliveroo tot het verleden gaan behoren.

In deze rechtszaak was het David tegen Goliath en helaas is de eerste slag voor Goliath. Sytze zijn dappere strijd heeft er voor gezorgd dat er veel maatschappelijke discussie is ontstaan over de onwenselijke schijnconstructies die bedrijven zoals Deliveroo hanteren. Deliveroo probeert hiermee over de rug van haar bezorgers de winsten maximaal op te stuwen. Alle lusten zijn hier voor Deliveroo en alle lasten voor de bezorgers.

Maar opgeven is voor ons geen optie. Wij blijven strijden voor fatsoenlijk werk en tegen de onzekerheid voor veel mensen die nu werken in de nieuwe economie. De rechter stelt dat de politiek in actie moet komen. Daarom ga ik de Tweede Kamer ervoor zorgen dat de praktijken van Deliveroo tot het verleden gaan behoren. Sytze en alle andere bezorgers behoren namelijk zeker te zijn van een inkomen, een pensioen en een verzekering bij ongevallen en ziekte.

Wij blijven Sytze steunen!

Deze zomer bedenkt Sytze of hij in hoger beroep gaat. Wij blijven, ongeacht zijn keuze, Sytze steunen!