Mooie woorden lossen lerarentekort niet op

Er is geen school die ik het afgelopen jaar heb bezocht waar het lerarentekort niet voelbaar is. Docenten moeten op hun vrije dag komen werken. Leerlingen met een zieke docent worden verspreid over verschillende klassen. Of worden zelfs helemaal naar huis gestuurd.

Vandaag debatteerde de Tweede Kamer over leraren in het basisonderwijs. Zij krijgen nog altijd minder betaald dan andere leraren in bijvoorbeeld het voortgezet onderwijs. Onterecht, want het werk van de één is zeker niet belangrijker dan dat van de ander. Sterker nog: ze zijn afhankelijk van elkaar om het beste uit leerlingen te halen. Het te lage inkomen en de hoge werkdruk zorgen ervoor dat steeds minder mensen kiezen voor het vak van leraar. Of leraren die tussentijds de handdoek in de ring gooien. Het water staat de meeste scholen aan de lippen. En dat is onacceptabel. Om het lerarentekort tegen te gaan, moet de werkdruk drastisch omlaag en de aantrekkelijkheid van het beroep leraar omhoog. En dat begint bij extra salaris.

De PvdA vindt dat elk kind zeker moet zijn van de beste leraar voor de klas.

Gelukkig is er eindelijk een cao-akkoord in het basisonderwijs. De eerder toegezegde € 270 miljoen wordt daarmee eindelijk beschikbaar voor docenten. Een mooi begin, maar daarmee zijn we er niet. Docenten in het primair onderwijs zitten daarmee nog niet op hetzelfde niveau als hun collega’s in het voortgezet onderwijs. Ondertussen nemen de verschillen in kansen die we kinderen bieden in ons onderwijs toe. Verschillende onderzoeken laten zien dat de segregatie toeneemt en dat de kwaliteit van ons onderwijs in gevaar is. Steeds vaker maakt het helaas wel degelijk uit wie je ouders zijn of op welke school je zit.

Wij leggen ons daar niet bij neer. De PvdA vindt dat elk kind zeker moet zijn van de beste leraar voor de klas.

Zie hieronder daarom de drie voorstellen die ik vandaag deed. Dinsdag zullen we zien of deze op een meerderheid in de Tweede Kamer kunnen rekenen.

1. Het is tijd voor een serieuze investeringsagenda voor docenten. Kom over de brug met extra geld. Juist nu het beter gaat met de economie en we multinationals schijnbaar 1,4 miljard euro cadeau kunnen doen door de dividendbelasting af te schaffen.
  2. Breng inzichtelijk wat de weerslag is van het aanhoudende lerarentekort op de toenemende kansenongelijkheid voor kinderen.
  3. En tot slot: leg het lerarentekort niet enkel neer bij het ministerie van Onderwijs. Wees eerlijk over het feit dat dit een probleem is van onze hele samenleving. Ministeries moeten hun krachten bundelen en gezamenlijk naar oplossingen zoeken.