Minder zekerheid en geen vaste grond

De kabinetsplannen voor de arbeidsmarkt betekenen minder zekerheid en geen vaste grond voor werknemers. Dit is een cocktail die niet te drinken is.

De balans op de arbeidsmarkt, waar minister Koolmees graag over spreekt, slaat volledig door naar meer voordeeltjes voor grote werkgevers. Door de plannen van dit kabinet kan je sneller worden ontslagen, blijft de ongelijkheid tussen payroll- en collega werknemers bestaan, krijg je meer tijdelijke contracten en word je vogelvrij verklaard met de verlenging van de proeftijd naar vijf maanden. Dit betekent minder zekerheid en geen vaste grond voor werknemers.

Als je echt iets van je leven wilt maken, heb je vaste grond onder de voeten nodig. Moet je zeker zijn dat je een bestaan kan opbouwen. De plannen van het kabinet brengen het tegenovergestelde: deze plannen vergroten juist de onzekerheid van mensen. In tijden van economische groei en krapte in beroepen zijn dit soort maatregelen volstrekt niet nodig. Eerder hebben wij al voorstellen gedaan om flex, via de WW-premie, duurder te maken en payroll echt gelijk te trekken met collega werknemers. Het kabinet doet hierbij ook voorstellen, maar deze zijn onvoldoende. Dit kabinet kiest opnieuw voor grote bedrijven, in plaats van werknemers en kleine bedrijven.

Deze drie slechte maatregelen uit de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) licht ik nog graag even uit.

1. Het versoepelen van het ontslagrecht zorgt voor meer willekeur. Een goed personeelsdossier is  niet meer nodig. Wij vinden het van groot belang dat werkgevers een serieus personeelsbeleid voeren, zodat de ontwikkeling van werknemers kan worden bijgehouden.
  2. We vinden het een grote fout om de ontslagvergoeding te maximeren op 1,5 x de transitievergoeding. Of je kiest voor een gesloten stelsel met vaste vergoeding, maar goede reden voor ontslag. Of je laat het ouderwets “ afkopen”, maar dan moet rechter meer kunnen toekennen.
  3. Vijf maanden proeftijd vinden we echt een bizar slecht plan. Tijdens de proeftijd kan er zonder opgaaf van reden ontslagen worden. Je bent in die vijf maanden vogelvrij en dat is dan echt bespottelijk lang. Misbruik ligt op de loer. Dit noemen wij Amerikanisering van de arbeidsmarkt.