#MeToo

‘Wat had je aan dan?’  ‘Je had zeker veel gedronken’ ‘Waarom was je ook zo laat op straat?’

Dit soort reacties is precies waarom veel slachtoffers van seksueel geweld geen hulp zoeken of aangifte doen. Vaak wordt hun verhaal in twijfel getrokken, wordt de schuld bij het slachtoffer gezocht, of het geweld goedgepraat.

Juist daarom is de wereldwijde campagne #MeToo zo belangrijk. Het maakt pijnlijk duidelijk hoe groot het probleem is. Ook in Nederland. 1 op de 8 vrouwen geeft aan ooit te zijn aangerand of verkracht, en jaarlijks krijgen 100.000 mensen te maken met seksueel geweld. De meesten van hen doen geen aangifte en krijgen geen hulp.

Het kan iedereen overkomen.

Fonds Slachtofferhulp en het Centrum Seksueel Geweld lanceren daarom deze week de campagne alshetjouoverkomt.nl. Met deze campagne vragen de initiatiefnemers meer aandacht voor hulp aan slachtoffers van seksueel geweld. Zo kun je 24 uur per dag bellen met 0800-0188, voor hulp, advies en begeleiding.

Eigenlijk zouden we dat nummer allemaal in onze telefoon moeten opslaan. In de tram, op school, op je werk, in de kroeg of op straat: het kan iedereen overkomen.

En ja, #MeToo.