Als een man achter Groningen staan

Na de zoveelste aardbeving vorige week in Zeerijp zijn Groningers woedend. En ook wel moedeloos. En dat is terecht.

De gaswinning is vijf jaar na Huizinge nog altijd te hoog, schades worden al vele maanden niet meer vergoed karakteristieke gebouwen, boerderijen, monumenten en kerken dreigen te worden gesloopt. Ondertussen gaan de aardbevingen door. Ook vandaag weer in de stad.

Groningers zijn niet zeker van een veilig huis. Terwijl dat een grondrecht is.

Groningers zijn niet zeker van een veilig huis. Terwijl dat een grondrecht is. Gisteren was het zoveelste debat in de Tweede Kamer. De PvdA vindt de situatie in Groningen zo ernstig dat we vinden dat de Tweede Kamer als een vrouw/man achter Groningen moet gaan staan. Aan partijpolitiek gekissebis hebben Groningers niks.

De Tweede Kamer was eensgezind over wat er nu meteen moet gebeuren:

• De gaswinning moet zo snel mogelijk zoveel mogelijk minderen. De PvdA wil naar maximaal 12 miljard kuub nog in deze kabinetsperiode.
  • Schades moeten netjes, zonder gesteggel en door een publieke organisatie worden vergoed. Geen juristerij, eindeloze procedures, contouren en onuitlegbare C-schades. Volstrekt onafhankelijk van de NAM, Shell en Exxon. Ook moet er juridische hulp zijn voor Groningers die dat nodig hebben.

We moeten ervoor zorgen dat beeldbepalende gebouwen niet worden gesloopt. Ik ken Groningen alleen met haar prachtige boerderijen, statige borgen en historische dorpsgezichten. Dat dreigt te worden vernield als dat opgekocht en afgebroken wordt. In de kerstvakantie ben ik langs geweest bij Mariska de Lange en Marko Datema die een prachtige boerderij in Middelstum / Fraamklap kraakten en willen behouden voor Groningen. De NAM, die de boerderij opkocht, heeft naar aanleiding van hun actie gelukkig aangegeven de boerderij te willen behouden. Maar daarmee zijn we er niet. Laat de actie van Mariska en Marko symbool staan voor het behoud van ons cultureel erfgoed.

We moeten ervoor zorgen dat beeldbepalende gebouwen niet worden gesloopt.

Er zijn nog tientallen, molens, huizen, boerderijen, kerken en die samen de ziel van Groningen herbergen en nooit verloren mogen gaan. Dat dreigt als financiƫle overwegingen leidend zijn en niet cultuurhistorische, landschappelijke en maatschappelijke waarde.

Samen met de ChristenUnie heb ik daarom een motie ingediend, die door de minister is overgenomen en wordt uitgevoerd.