Hoe pakken we drugscriminaliteit effectief aan?

Het huidige softdrugsbeleid is failliet. Het is daarom goed dat er wordt geƫxperimenteerd met legale wietteelt. Maar dan moeten die experimenten wel ergens toe leiden.

Coffeeshophouders mogen de wiet verkopen, maar niet inkopen. Die halfslachtige houding zorgt ervoor dat de criminelen die wiet telen zich altijd verzekerd weten van een afzetmarkt. En dat heeft verstrekkende gevolgen in grote delen van het land: onveilige huizen door illegale plantages en hele buurten en dorpen die door de georganiseerde misdaad worden gerund. Je wilt er zeker van zijn dat dergelijke bendes niet de baas zijn op straat.

Ik juich de nieuwe plannen dan ook toe. Maar ik volg het wel kritisch.

Aan de huidige situatie moet een einde komen. Daarom zijn wij al heel lang voorstander van regulering. Tot op heden was daar echter geen meerderheid voor. In 2013 werd een motie om te gaan experimenteren met legale wietteelt nog verworpen. Ik juich de nieuwe plannen dan ook toe. Maar ik volg het wel kritisch. We weten namelijk nog niet hoe het experiment eruitziet. We moeten ervoor waken dat het experiment zo wordt vormgegeven dat het mislukt en dat de plannen voor regulering dan helemaal de ijskast in gaan.

Je moet er zeker van zijn dat georganiseerde criminaliteit nooit de overhand krijgt in Nederland.

Want regulering biedt belangrijke voordelen. Criminelen hebben niet meer vrij spel en we kunnen de kwaliteit van de wiet controleren. Je moet op het etiket kunnen lezen wat je koopt. Zodat je ook als wietgebruiker zeker bent dat wat je gebruikt geen totale rotzooi is. En als de Nederlandse coffeeshops hun wiet bij legale telers inkopen, wordt het makkelijker die criminelen hard aan te pakken.

Deze experimenten zijn een goede eerste stap. En hopelijk levert het interessante informatie op. Maar uiteindelijk willen we dat gereguleerde wietteelt in heel Nederland legaal wordt. Vandaag heb ik in het debat minister Grapperhaus daar weer flink op bevraagd. Want je moet er zeker van zijn dat georganiseerde criminaliteit nooit de overhand krijgt in Nederland.