Hetzelfde werk, maar verschillende arbeidsvoorwaarden?

Wij willen iedereen de zekerheid geven dat je dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgt als je hetzelfde werk doet.

Hetzelfde werk, hetzelfde kantoor, dezelfde koffieautomaat maar niet dezelfde voorwaarden. Dat geldt nu voor vele werknemers die werken via een pay-roll-constructie. Daarom dien ik vandaag samen met GroenLinks en SP een initiatiefwet in die foute payroll-constructies aan banden moet leggen. Hiermee krijgen twee mensen met hetzelfde werk gewoon allebei dezelfde arbeidsvoorwaarden. Zo zijn collega’s ook daadwerkelijk collega’s en geen concurrenten.

200.000 Nederlanders werken op papier via een extern payroll-bedrijf. Terwijl zij hetzelfde werk doen als hun collega’s met een normaal contract, hebben zij andere arbeidsvoorwaarden en een lager loon. Deze wet zorgt ervoor dat zij hetzelfde loon en arbeidsvoorwaarden als hun collega’s krijgen.

In het Regeerakkoord zet de coalitie een stap vooruit door onze doelstelling om concurrentie op arbeidsvoorwaarden door payroll tegen te gaan te onderschrijven. Zij hebben hier nog geen concrete voorstellen voor. Wij hebben de wet af, dus ik reken op steun van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie.

Lees hier de initiatiefwet: Hetzelfde werk, dezelfde arbeidsvoorwaarden >>