Eindhovense oud-wethouder Mary Fiers wordt Eerste Kamerlid

Mary Fiers (49) gaat senator Jannette Beuving vervangen.

Beuving zat sinds 2011 in de Eerste Kamer en was woordvoerder Justitie en Veiligheid. Beuving is voorgedragen voor benoeming in het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden en heeft daarop besloten haar Eerste Kamerlidmaatschap neer te leggen. Haar opvolger Fiers was van 2006 tot 2013 wethouder voor de PvdA in Eindhoven. “We gaan als Eerste Kamerfractie de politieke ervaring en juridische kennis van Jannette natuurlijk ontzettend missen, maar wensen haar ook veel succes bij deze nieuwe uitdaging,” aldus fractievoorzitter André Postema.

Beuving was de afgelopen jaren een belangrijke kracht in de Eerste Kamerfractie, onder andere vanwege haar juridische kennis. Zo zorgde Beuving ervoor dat de rechtbanken in het oosten van het land niet werden samengevoegd tot één mega-rechtbank, maar werden gesplitst in een rechtbank Overijssel en een rechtbank Gelderland. En bij de decentralisatie van de jeugdzorg regelde ze dat er beter toezicht zou worden gehouden en dat er een meldpunt kwam waar ouders, professionals en gemeenten terecht kunnen met vragen, signalen en suggesties over deze decentralisatie.

Beuving zal worden opgevolgd door Mary Fiers. Fiers werd in 1968 geboren in het Brabantse Bladel. Na lang in de zorg gewerkt te hebben, werd ze in 2002 lid van de Eindhovense gemeenteraad voor de PvdA. Vier jaar later werd ze daar wethouder wonen en volkshuisvesting en dat bleef ze tot 2013. “Met Mary krijgen we er wederom een ervaren politica bij, die bovendien ook goed thuis is op vele verschillende beleidsterreinen”, aldus Postema. Flora Goudappel was de eerste opvolger op de lijst, maar omdat ze voor haar werk op Curaçao woont, heeft zij afgezien van deze functie.