Eigen risico mag volgend jaar niet omhoog!

Eigen risico mag volgend jaar niet omhoog

Vanochtend meldden het AD en de Telegraaf dat het eigen risico komend jaar stijgt. Stijgt, u leest het goed. Volgend jaar naar verluid zelfs naar 400 euro.

Dit ondanks de belofte van CDA en ChristenUnie dat het eigen risico met tenminste 100 euro zou dalen. En de VVD en D66 spraken ook niet van een stijging. Een verhoging wordt gevoeld door iedereen die veel zorgkosten maakt. En dat wil de PvdA niet, want ziek zijn is geen keuze.

Hoe kan het dat het eigen risico stijgt? Het eigen risico is bij wet gekoppeld aan de zorguitgaven. Die wet, met de automatische koppeling, mag van de nieuwe coalitie nu niet worden aangepast. De wet is namelijk door een Kamermeerderheid controversieel verklaard, waardoor het demissionaire kabinet geen voorstellen mag doen om hier wat aan te doen. Het controversieel verklaren en de langslepende formatie leidt er nu dus toe dat het eigen risico volgend jaar stijgt naar 400 euro.

Ziek zijn is al erg genoeg, daar hoort geen financiële sanctie bij

Een ander voorstel dat is gedaan, is het verlagen van het eigen risico met 100 euro. Volgens de verschillende verkiezingsprogramma’s zijn twee derde van de Tweede Kamerleden voorstander hiervan. CDA en ChristenUnie beloofden in hun programma’s het eigen risico met 100 euro te verlagen. Maar de motie die dit voorstelde werd vlak voor de zomer door 76 zetels tegen 74 weggestemd door de partijen die nu aan de formatietafel zitten. Zij gebruikten daarbij als argument dat het verlagen van het eigen risico op de formatietafel ligt en we maar moesten afwachten.

En dat is van de gekke. De PvdA wil de boete op ziek zijn in zijn geheel afschaffen. Dat kost inderdaad geld. We trekken er in ons verkiezingsprogramma meer dan 4 miljard voor uit. Gezond is solidair met ziek. Ziek zijn is al erg genoeg, daar hoort geen financiële sanctie bij. Zo doen we dat in een fatsoenlijke samenleving.

Andere partijen kiezen er niet voor om het eigen risico te verlagen. Maar geen enkele partij verhoogde het eigen risico in het verkiezingsprogramma.

Betaalbare en goede zorg voor iedereen, dat is het belangrijkste

Donderdag is er een debat over de zorg. Een laatste kans om in ieder geval de verhoging voor volgend jaar van tafel te krijgen. Samen met de SP en collega’s van andere partijen zal de PvdA daartoe een ultieme poging doen. Voor de zomer was de stemverhouding 74-76. Slechts een enkele stem van de Kamerleden van VVD, CDA, D66 en Christenunie is voldoende.

Betaalbare en goede zorg voor iedereen, dat is het belangrijkste. Een hoger eigen risico hoort daar niet bij, en daar blijven we ons tegen verzetten.