Een plan om de cultuur te redden

We snakken allemaal naar kunst en cultuur. Naar het moment dat we weer naar een concert of toneelstuk kunnen. Naar een zomer vol festivals. Naar het uitoefenen van je vak en je passie.

Dat het nog wel even kan duren is voor velen een bittere pil. Net als de horeca en het toerisme, wordt de culturele sector keihard getroffen door de corona-crisis.

Er is meer nodig om de culturele sector door deze zware periode heen te trekken en te voorkomen dat de schade permanent wordt.

Van het kabinet hoorden we weinig.

Anderhalve week geleden heb ik het kabinet opgeroepen met een ambitieus noodpakket voor de kunst en cultuur te komen. Duizenden mensen tekenden de petitie op www.reddecultuur.nl. Maar van het kabinet hoorden we weinig.

De afgelopen tijd hebben we daarom samen met verschillende mensen uit de sector nagedacht hoe een noodpakket er concreet uit zou moeten zien. Vandaag dien ik samen met GroenLinks en SP vier amendementen op de begroting in, met deze extra steunmaatregelen:

1.      Een steunfonds van 200 miljoen voor de 30.000 freelancers en zelfstandigen in de culturele sector die niet IN aanmerking komen voor de reeds bestaande regelingen.
2.      280 miljoen om culturele instellingen die normaal geen subsidie ontvangen en daardoor niet in aanmerking komen voor de huidige steunmaatregelen te ondersteunen
3.      Een innovatiefonds van 20 miljoen, zodat culturele instellingen kunnen experimenteren met nieuwe verdienmodellen
4.      200 miljoen voor het kwijtschelden van huur van culturele instellingen

Ondertussen laten ook mensen uit de culturele sector volop van zich horen. Met acties waar je vrolijk van wordt. Vandaag ben ik een van de sprekers bij Cultuur in Actie in Utrecht. Zeven dagen lang, 12 uur per dag, verzamelen zij geluiden die samen één luide stem voor cultuur vormen. Een fantastisch initiatief dat ik van harte steun.

We hebben twee beeldend kunstenaars – Joyce Overheul en Maarten Bel – gevraagd een actieposter te ontwerpen. Deze kan je bestellen via www.reddecultuur.nl. De opbrengsten gaan vanzelfsprekend allemaal naar de makers.

Te vaak wordt er net gedaan alsof cultuur slechts wat franje is.

Te vaak wordt er net gedaan alsof cultuur slechts wat franje is. Leuk voor de vrije tijd, maar niet zo essentieel als ‘echte’ economische sectoren. Ik erger me daar ontzettend aan. Het doet geen recht aan al die mensen die werken in de culturele sector.

Natuurlijk de makers die het nu zo moeilijk hebben, maar bijvoorbeeld ook de licht- of geluidstechnici, programmeurs en al die andere mensen. En het miskent het belang van kunst en cultuur voor een samenleving. Het plezier, de ontspanning, het uitstapje waar we allemaal zo van genieten. Cultuur definieert wie wij zijn. Schoonheid is wel degelijk een eerste levensbehoefte.

We moeten elkaar nu steunen, zodat we zodra de crisis voorbij weer kunnen genieten van al dat moois.