Een fatsoenlijk salaris, ook als je een arbeidshandicap hebt

Minimumloon heet niet voor niks zo. Het is het minimum. Het garandeert dat we allemaal zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk salaris.

Een salaris waar je de huur van kan betalen. De boodschappen van kan doen. En misschien een keertje op vakantie van kan. Zekerheden die in ons welvarende land voor iedereen vanzelfsprekend zouden moeten zijn. Maar als het aan het kabinet ligt zakken mensen met een arbeidshandicap straks onder het minimumloon.

Daarnaast bouwen ze ook geen pensioen meer op. En ze kunnen weliswaar een aanvullende uitkering aanvragen, maar dan vallen ze onder het bijstandsregime. En dat allemaal zodat het kabinet 500 miljoen kan besparen. Terwijl de winsten tot in de hemel groeien en het kabinet genoeg geld heeft om bijvoorbeeld weg te geven aan buitenlandse aandeelhouders.

Maar het verzet groeit. Amber – die zelf een arbeidshandicap heeft – van Wij Staan Op is een petitie gestart die al meer dan 80.000 keer is getekend. Onlangs stond er een grote advertentie in de krant van allerlei verschillende organisaties. En volgens het College voor de Rechten van de Mens is dit discriminatie. Hoe laag kan het kabinet gaan?! Alleen de grote multinationals en hun lobbyisten van VNO-NCW in de Malietoren zijn nog voorstander van deze maatregel. En opnieuw luistert het kabinet alleen naar hen.

Deel onze video met je vrienden en laten we het kabinet stoppen.

Het kabinet mag niet doof en blind blijven voor alle bezwaren uit samenleving. Deze bezuiniging moet van tafel. In het debat heb ik opnieuw VVD-staatssecretaris van Ark daartoe opgeroepen. Samen met Amber, Wij Staan Op, de vakbonden en iedereen die onze idealen deelt blijven wij daar voor strijden. Dus teken de petitie, deel onze video met je vrienden en laten we het kabinet stoppen. Want ook met een arbeidshandicap moet je zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk salaris. Wij laten hen niet in de kou staan.