De Dag van de Arbeid

Een ontspannen samenleving waarin je zeker bent van vast werk met een fatsoenlijk salaris. Zodat je een huis kan huren of kopen en een gezin kan stichten. Waarin je zeker bent van voldoende vrije tijd om te genieten van de dingen die echt van belang zijn in het leven.

In essentie is dat de basis van een fijn leven. En dat is waar de sociaaldemocratie altijd voor strijdt.

Want teveel mensen kunnen niet rekenen op een vaste baan, of staan nog steeds aan de kant. Ze hoppen van tijdelijke baan naar baan, van schijnzelfstandigheid naar nul-urencontract. Tegelijk zien we dat terwijl de lonen van gewone mensen achterblijven de winsten in het bedrijfsleven de pan uit rijzen. Het kabinet geeft intussen liever cadeaus aan multinationals dan een beter salaris aan leraren, verpleegkundigen of politieagenten. Dat moet anders.

Teveel mensen kunnen niet rekenen op een vaste baan, of staan nog steeds aan de kant

Veel dingen die de PvdA in het verleden heeft bereikt beschouwen we nu als vanzelfsprekend. De achturige werkdag. Je vakantiedagen en de vakantietoeslag. De AOW-uitkering. Dat vrouwen niet meer automatisch worden ontslagen als ze gaan trouwen. Het homohuwelijk.

Vandaag is de internationale Dag van de Arbeid. Een mooie dag om te bedenken welke dingen we samen nog willen bereiken. Dingen die dan over 30 jaar misschien ook wel volstrekt vanzelfsprekend zijn. Bijvoorbeeld dat jongeren zeker kunnen zijn van een goed contract. Dat arbeidsgehandicapten zeker kunnen zijn van het minimumloon. En fietsbezorgers van een fatsoenlijke verzekering. Zelfstandigen van een normaal pensioen en bescherming tegen arbeidsongeschiktheid. En dat vrouwen eindelijk net zoveel betaald krijgen als hun mannelijke collega’s.

Kan ik daarbij op jouw steun rekenen?

Ik was vandaag met heel veel anderen – PvdA’ers en niet PvdA’ers – bij de demonstratie van de FNV in Den Haag. Ik werd heel vrolijk van de energie die je daar voelde. Als we samen optrekken en ons niet uit elkaar laten spelen kunnen we zoveel bereiken. Kan ik daarbij op jouw steun rekenen?

Doe mee! >>