Brexit. De opdracht

De Tweede Kamer heeft Anne Mulder (VVD), Pieter Omtzigt (CDA) en mijzelf aangesteld als rapporteurs over Brexit. Hoe kan Nederland zich voorbereiden? Wat gebeurt er in de onderhandelingen? Hoe voorkomen we dat Brexit een race to the bottom ontketent? Om op die vragen antwoorden te krijgen gaan wij de komende tijd op pad. Gisteren waren we in Brussel, maar de komende maanden gaan we ook naar Londen, Belfast, Berlijn.

Er ligt nu een geweldige kans Europa te veranderen en te verbeteren.

Tijdens de gesprekken die we hadden met de onderhandelaars van beide kanten zagen we wat een waanzinnig ingewikkeld proces dit is. Politiek, juridisch en economisch. Niemand weet eigenlijk nog hoe het Verenigd Koninkrijk zich straks tot de Europese Unie gaat verhouden. Ik vrees dat de Brexit vooral een tragedie gaat zijn voor heel veel werknemers aan de Britse kant. Maar ook aan onze kant van het Kanaal gaat het banen kosten.

Mij viel tijdens het bezoek aan Brussel op dat de EU-onderhandelaars behoorlijk goed weten wat ze aan het doen zijn. Vooral de Ierse ambassadeur in Brussel maakte indruk. In Noord-Ierland is Brexit een levensgroot gevaar. Ze vrezen het opnieuw oplaaien van het geweld en nieuw verdriet. Met de Goede Vrijdag-akkoorden – alweer 20 jaar geleden! – is het conflict bevroren. Met Brexit komt het weer uit de vriezer.

Wil je met ons meedenken? Reageer dan onder mijn post op Facebook.

En dan wacht straks nog de gewetensvraag voor de EU: Hoe gaan de overige landen samen verder na Brexit? De oorzaken van die Brexit zijn namelijk niet uniek Engels. In heel Europa is er weliswaar veel steun voor het EU-lidmaatschap, maar er zijn ook reële zorgen. Er ligt nu een geweldige kans Europa te veranderen en te verbeteren. Meer aandacht voor de sociale gevolgen van handel, van globalisering. Meer bescherming van werknemers, in plaats van ze via arbeidsmigratie tegen elkaar uit te spelen. En samen de grote uitdagingen van deze tijd aanpakken: klimaatverandering, migratie, veiligheid.

Wij zijn er als rapporteurs de komende tijd druk mee. Wil je met ons meedenken? Reageer dan onder mijn post op Facebook.