BETREFT: Noodpakket Leraar voor de Klas

BETREFT: Noodpakket Leraar voor de Klas

Den Haag, 11 oktober 2018

Excellentie, hooggeachte heer Slob,

Het lerarentekort in ons onderwijs loopt steeds verder op. Terwijl de leraren al ruim een jaar actievoeren voor een eerlijker salaris en minder werkdruk, geven de eerste scholen aan zich genoodzaakt te voelen om over te gaan op een vierdaagse schoolweek. Enkel en alleen omdat er te weinig leraren zijn. Dat is ontoelaatbaar. Als je je kind ‘s ochtends naar school brengt, wil je zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Elke dag.

Daarom bieden wij, tientallen leraren, schoolbestuurders, volksvertegenwoordigers, wethouders en andere Nederlanders, het Noodpakket Leraar voor de Klas aan. In onderstaand pakket doen wij voorstellen voor zowel de korte als middellange termijn. Het is nu alle hens aan dek. We hebben iedereen nodig en verzoeken u als verantwoordelijk minister om met deze breed gedragen voorstellen in de hand actie te ondernemen.

  1. Inzet “reservisten”: Zeker zijn van een goede leraar zonder concessies aan kwaliteit. Lessen door onbevoegden lossen het probleem niet op. Maar veel bevoegden zitten thuis of doen ander werk, terwijl we nú iedereen nodig hebben. In noodsituaties zou deze nationale stille reserve proactief uitgenodigd en gefaciliteerd moeten worden om bij te springen. Dat kan, na de nodige bijscholing, voor één dag maar ook voor een aantal weken. Daarvoor doen wij een beroep op zowel de overheid als private werkgevers om bevoegde leraren onder hun personeel vrij te spelen.
  2. Blijfbonus: De tekorten in het basisonderwijs lopen de komende tien jaar extra snel op. Dit komt onder andere omdat veel babyboomers met hun welverdiende pensioen gaan. Voor de mensen die graag nog een jaartje langer voor de klas zouden willen blijven staan mits zij bijvoorbeeld een klassenassistent of hoger salaris krijgen, willen wij de blijfbonus kunnen aanbieden.
  3. Snel meer conciërges en klassenassistenten: Elke school verdient extra handen die leraren werk uit handen kunnen nemen, zoals kopiëren, tafels en stoelen sjouwen of surveillance tijdens pauzes. Daarom willen wij extra basisbanen om de werkdruk van de leraar per direct te verminderen.

Maar noodmaatregelen mogen nooit langer duren dan strikt noodzakelijk. Wij blijven daarom strijden voor een betere positie voor leraren. Zodat zij weer kunnen doen waar zij voor hebben gekozen: met passie, tijd en kennis onze kinderen klaarstomen voor een mooie toekomst.

  1. Beter salaris. Wij willen de loonkloof tussen het primair en voortgezet onderwijs dichten. Met een hoger salaris voor het basisonderwijs.
  2. Minder werkdruk. Nergens zijn de burn-out klachten zo hoog als in het onderwijs. De administratieve lasten en het aantal lesuren moeten omlaag.
  3. Meer carrièreperspectief. Leraren moeten in salaris kunnen doorgroeien. En ruimte krijgen voor opleiding en coaching.
  4. Betaalbare woningen. Woningen zijn in steeds meer steden onbetaalbaar voor leraren. Wij willen dat gemeenten waar dit speelt, meer ruimte krijgen om leraren een betaalbaar huis in de buurt van school aan te bieden.

Met deze voorstellen kunnen we ervoor zorgen dat we allemaal zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Want het belang daarvan kan niet onderschat worden. Leraren spelen een onmisbare rol in het leven van onze kinderen. Wij verzoeken u om een reactie voorafgaand aan de behandeling van de begroting Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.

Hoogachtend,

Chantal van Antwerpen, leraar basisonderwijs
Lodewijk Asscher, fractievoorzitter Tweede Kamer
Hester Assen, raadslid Utrecht
Nancy Beens, leraar basisonderwijs
Bea van Beers, wethouder Dongen
Greetje van Binsbergen, leraar basisonderwijs
Kim le Blanc, leraar basisonderwijs
Carine Bloemhoff, fractievoorzitter Groningen
Peter Bollen, wethouder Doesburg
Henk Busemann, wethouder Pekela
Femke van Drooge, raadslid Hilversum
Co Engberts, fractievoorzitter Rotterdam
Patty Enzerink, leraar basisonderwijs
Jelmer Evers, leraar voortgezet onderwijs
Rob de Geest, fractievoorzitter Deventer
Stella van Gent, wethouder Súdwest-Fryslân
Ans Grimbergen, wethouder Veendam
Miriam Haagh,  wethouder Breda
Karin Hamersma, leraar basisonderwijs
Roel Haverkort, wethouder Smallingerland
Ronald Heidanus, leraar basis onderwijs/intern begeleider
Wendy Hofmans, leraar basisonderwijs
Kirsten van den Hul, Tweede Kamerlid
Annelies de Jonge, wethouder Zutphen-Warnsveld
Pim van Kampen, schoolbestuurder Zeeland
Barbara Kathmann, wethouder Rotterdam
Yvonne Kerstens, toekomstig leraar basisonderwijs
Bert-Jan Kolmer, schoolbestuurder Gorinchem
Sven Lankreijer, wethouder Eemnes
Gitta Luiten, wethouder Hardenberg
Theo Maas, wethouder Someren
Paul Maasbommel, wethouder Kollumerland
Marjolein Moorman, wethouder Amsterdam
Marinka Mulder, wethouder Renkum
Roosmarijn Oomen, leraar basisonderwijs
Martijn Otten, raadslid Leiden
Nico Persoon, schoolbestuurder Zaanstad
Jocko Rensen, wethouder Montfoort
Liesbeth Revet, leraar basisonderwijs
Miriam Spijkers, schooldirecteur basisonderwijs
Pieter-Paul Slikker, fractievoorzitter Den Bosch
Ben Plandsoen, wethouder Leek
Marianne Steijn, wethouder Velsen
Sjaak Struijf, wethouder Heemstede
Wouter Struijk, wethouder Nissewaard
Annelies Swarts, leraar basisonderwijs
Veerle Teunissen, leraar basisonderwijs
Mieke Theus, wethouder Valkenswaard
Arja ten Thije, wethouder Haaksbergen
Mikal Tseggai, raadslid Den Haag
Reinoud van Uffelen, onderwijsprofessional
Simone Vereijken, leraar basisonderwijs
Kees Vernooy, lector emeritus effectief taal- en leesonderwijs
Marielle Vogels, leraar basisonderwijs
Libbe de Vries, wethouder Opsterland
Marcia van der Wens, leraar basisonderwijs/coördinator passend onderwijs
Inge Westerduin, leraar basisonderwijs
Wilma van de Wiel, leraar basisonderwijs
Alex Wekema, wethouder Noordenveld
Hanneke Zandwijk, leraar basisonderwijs/intern begeleider
Jelle Zoetendal, wethouder Heerenveen