Wie maakt jouw spijkerbroek of chocoladereep?

Die reep chocola die je gister hebt gekocht, die broek die je aan het passen bent, dat biertje dat je vanavond gaat drinken; kan je er eigenlijk wel zeker van zijn dat er geen kinderen aan die producten hebben gewerkt? Ik sta er ook vaak niet bij stil, maar bijna altijd is het antwoord nee. Ook bij de producten in jouw kleer- of koelkast. Wereldwijd zijn er nog altijd meer dan 150 miljoen kinderen die werken en daardoor niet naar school gaan. Zij werken vaak onder vreselijke omstandigheden en doen vuil en ziekmakend werk. Maar dat kunnen we veranderen!
Elk bedrijf moet verplicht worden zich in te spannen om kinderarbeid te voorkomen.
Kinderarbeid is in Nederland natuurlijk verboden, maar er is geen wet die  bedrijven verbiedt om producten waar kinderen aan hebben gewerkt in Nederland te verkopen. Daarom hebben wij een wet geschreven die bedrijven daartoe verplicht. En het mooie is dat steeds meer bedrijven onze wet steunen. Tony’s Chocolonely, Heineken, Auping, Plus Supermarkten en vele anderen maken dat vandaag in een open brief bekend. Zij zien in dat we dit collectief moeten oplossen, omdat er anders altijd een concurrerend bedrijf blijft dat wel gebruik maakt van kinderarbeid en daarmee onder de prijs gaat zitten. De bodem moet omhoog. Met andere woorden: elk bedrijf moet verplicht worden zich in te spannen om kinderarbeid te voorkomen.
19 december verdedig ik onze wet in de Eerste Kamer.
Want vaak weten deze bedrijven geeneens hoe hun eigen product tot stand komt. De productieketens zijn lang en er zijn overal louche tussenhandelaren. En dus zijn er kinderen die cacao plukken onder de bloedhete Afrikaanse zon, die kussenslopen naaien in Aziatische ateliers en overal ter wereld zwoegen op de gerstvelden rondom bierbrouwerijen. Dat klopt niet. Ik wil niet dat deze kinderen keihard moeten werken om te overleven, maar naar school kunnen gaan. Zodat ze zeker zijn van een mooie toekomst.
19 december verdedig ik onze wet in De Eerste Kamer. Tony Chocolonely en andere bedrijven roepen vandaag Eerste Kamer-leden op om onze wet te steunen. Zodat je er zeker van kan zijn dat de producent van het product dat je koopt, er alles aan doet om te voorkomen dat er kinderhanden aan hebben gewerkt. Zodat deze kinderen gewoon naar school kunnen gaan en zeker zijn van een mooie toekomst.

Wil jij ook meehelpen? Teken dan voor 12 december hier de petitie van Tony’s en deel deze met je vrienden. Tony’s biedt deze petitie dinsdag 12 december aan de Eerste Kamer aan.  Samen kunnen we kinderarbeid stoppen!